Rok 2020 był w kinie dziwny i
krytycy z Los Angeles postanowili to pokazać. Zapewne dlatego za najlepszy film roku uznali serial "
Mały topór". W ten sposób przerwana została trwająca już ładnych parę lat tradycja, że zwycięzca z Los Angeles w tej kategorii zdobywa potem Oscara lub przynajmniej nominację. "
Mały topór" nie będzie ubiegać się o Oscary, ponieważ Amazon traktuje go jako produkcję telewizyjną i dlatego wystawi do walki o Emmy.
Tymczasem reżyserka "
Nomadland"
Chloé Zhao wydaje się być poza zasięgiem konkurencji. Wygrała zarówno wśród krytyków z Los Angeles jak i Indiany. W ten sposób zdobyła już pięć wyróżnień na pięć możliwych. Jej film zaś o kilka długości wyprzedza rywali pod względem łącznej liczby zdobytych dotąd nagród.
Faworyci w poszczególnych kategoriach (po 5 rozdaniach nagród):
FILM: "
Nomadland" (3 nagrody)
REŻYSERIA:
Chloé Zhao - "
Nomadland" (5 nagród)
SCENARIUSZ ORYGINALNY: "
Nigdy, rzadko, czasami, zawsze" (2 nagrody)
SCENARIUSZ ADAPTOWANY: "
Może pora z tym skończyć" (2 nagrody)
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA:
Sidney Flanigan - "
Nigdy, rzadko, czasami, zawsze" i
Frances McDormand - "
Nomadland" (po 2 nagrody)
AKTOR PIERWSZOPLANOWY:
Delroy Lindo - "
Pięciu braci" (3 nagrody)
AKTORKA DRUGOPLANOWA:
Maria Bakalova - "
Kolejny film o Boracie" (3 nagrody)
AKTOR DRUGOPLANOWY:
Paul Raci - "
Sound of Metal" (2 nagrody)
ZDJĘCIA: "
Nomadland" i "
Mały topór"** (po 2 nagrody)
MUZYKA: "
Co w duszy gra" (2 nagrody)
ANIMACJA: "
Sekret wilczej gromady" (3 nagrody)
FILM ZAGRANICZNY: "
Bacurau"* (2 nagrody)
FILM DOKUMENTALNY: "
Time" (2 nagrody)
* film nie zdobędzie Oscara, ponieważ nie został zgłoszony
**nie walczy o Oscary
Filmy z największą liczbą wyróżnień (po 5 rozdaniach nagród):
"
Nomadland" - 14 nagród
"
Ma Rainey: Matka bluesa" - 5 nagród
"
Nigdy, rzadko, czasami, zawsze", "
Pięciu braci", "
Kolejny film o Boracie", "
Co w duszy gra" - po 4 nagrody
Nagrody Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Los Angeles: Film: "
Mały topór" (2. miejsce "
Nomadland")
Reżyseria:
Chloé Zhao - "
Nomadland" (2. miejsce
Steve McQueen - "
Mały topór")
Aktorka:
Carey Mulligan - "
Obiecująca. Młoda. Kobieta" (2. miejsce
Viola Davis - "
Ma Rainey: Matka bluesa")
Aktor:
Chadwick Boseman - "
Ma Rainey: Matka bluesa" (2. miejsce
Riz Ahmed - "
Sound of Metal")
Dokument: "
Time" (2. miejsce "
Kolektyw")
Scenariusz: "
Obiecująca. Młoda. Kobieta" (2. miejsce "
Nigdy, rzadko, czasami, zawsze")
Animacja: "
Sekret wilczej gromady" (2. miejsce "
Co w duszy gra")
Aktorka drugoplanowa:
Youn Yuh-jung - "
Minari" (2. miejsce
Amanda Seyfried - "
Mank")
Aktor drugoplanowy:
Glynn Turman - "
Ma Rainey: Matka bluesa" (2. miejsce
Paul Raci - "
Sound of Metal")
Montaż: "
Ojciec" (2. miejsce "
Time")
Scenografia: "
Mank" (2. miejsce "
Wysoka dziewczyna")
Muzyka: "
Co w duszy gra" (2. miejsce "
Mały topór" odc. "Lovers Rock")
Zdjęcia: "
Mały topór" (2. miejsce "
Nomadland")
Film zagraniczny: "
Wysoka dziewczyna" (2. miejsce "
Martin Eden")
Nagroda im. Douglasa Edwardsa dla filmu eksperymentalnego: "Her Socialist Smile"
Nagroda Nowe Pokolenie: "
40-letnia raperka"
Nagroda za całokształt kariery:
Hou Hsiao-Hsien i
Harry Belafonte Nagroda dziedzictwa:
Norman Lloyd Nagrody Dziennikarzy Filmowych z Indiany: Film: "
Nomadland" (2. miejsce "
Ma Rainey: Matka bluesa")
Reżyseria:
Chloé Zhao - "
Nomadland" (2. miejsce
Regina King - "
One Night in Miami")
Aktorka:
Frances McDormand - "
Nomadland" (2. miejsce
Jessie Buckley - "
Może pora z tym skończyć")
Aktorka drugoplanowa:
Maria Bakalova - "
Kolejny film o Boracie" (2. miejsce
Youn Yuh-jung - "
Minari")
Aktor:
Delroy Lindo - "
Pięciu braci" (2. miejsce
Chadwick Boseman - "
Ma Rainey: Matka bluesa")
Aktor drugoplanowy:
Leslie Odom Jr. - "
One Night in Miami" (2. miejsce
Chadwick Boseman - "
Pięciu braci")
Gra głosem lub motion capture:
Jamie Foxx - "
Co w duszy gra" (2. miejsce
Sean Bean - "
Sekret wilczej gromady")
Obsada: "
Ma Rainey: Matka bluesa" (2. miejsce "
One Night in Miami")
Scenariusz oryginalny: "
Nigdy, rzadko, czasami, zawsze" (2. miejsce "
Dwudzieste stulecie")
Scenariusz adaptowany: "
Nomadland" (2. miejsce "
Może pora z tym skończyć")
Muzyka: "
Tenet" (2. miejsce "
Minari")
Animacja: "
Co w duszy gra" (2. miejsce "
Sekret wilczej gromady")
Film zagraniczny: "
Na rauszu" (2. miejsce "
Piosenka bez tytułu")
Dokument: "
Dick Johnson nie żyje" (2. miejsce "
Athlete A: Sport w cieniu skandalu")
Przełom roku:
Maria Bakalova - "
Kolejny film o Boracie" (2. miejsce
Andrew Patterson - "
The Vast of Night")
Nagroda za oryginalną wizję: "
Dwudzieste stulecie" (2. miejsce "
Dick Johnson nie żyje")
Hoosier Award: "
Athlete A: Sport w cieniu skandalu"